5 weetjes over het Gofferttreintje

Tot het najaar van 2012 heeft er in Nijmegen een stoomtrein gereden in het Goffertpark. Het was een heel populaire attractie. Veel kinderen en hun ouders hebben er wel een rondje in gereden. En de Gofferttrein was een echte stroomtrein, zeker geen speelgoed. Op deze pagina 5 dingen die u vast nog niet wist over de Gofferttrein. En: lees hoe u kunt helpen!

De trein is gebouwd door de bekendste Nederlandse stoomtreinenbouwer

Het Gofferttreintje, en dan in het bijzonder zijn locomotief, is gebouwd door Kees Neve, de bekendste Nederlandse modelbouwer van stoomtreinen. De locomotief, “Rollecate” genaamd, is door Kees tussen 1962 en 1967 gebouwd. De hele locomotief is met de hand gebouwd in zijn woonplaats Vreeswijk, een voormalig dorp dat inmiddels onderdeel is wat Nieuwegein. Neve stond bekend om zijn modeltreinen op forse schaal, waarmee hij het land doortrok. Ook verzamelde de  Neve industrielocjes, die hij restaureerde. De interesse voor stoomtreinen begon bij Kees al op zijn 14e: zijn vader was machinist op een zandtreinlocomotief. Hij heeft nooit een vakopleiding gevolgd, maar is wat je noemt een autodidact.

Kees Neve naast Rollecate (voor de facelift)

Rollecate heeft twee kleinere broertjes

Behalve de locomotief die in het Nijmeegse Goffertpark heeft gereden, heeft stoombouwer Kees Neve nog twee andere locomotieven gebouwd. Locomotief “Rollecate” was van de drie duidelijk wel de grote “zus”. Met 2900 kilo schoon aan de haak is ze meer dan 5 keer zwaarder dan haar twee kleinere “broertjes” samen. De oudste locomotief, “Pluto” genaamd, kostte Neve 10 jaar om te bouwen, tussen 1948 en 1958. Tegenwoordig rijdt Pluto in het Haagse Zuiderpark. De middelste van de drie heet “Hercules” en was met zijn 298 kilo beslist een krachtpatser.

De door Kees Neve zelf gebouwde stoomlocomotief “Pluto”.

Het Gofferttreintje heeft cosmetische chirurgie ondergaan

De locomotief zoals die van 1985 tot en met 2012 in het Goffertpark heeft gereden is niet de trein die Kees Neve oorspronkelijk voor ogen had. Oorspronkelijk was de locomotief, met de wat onpersoonlijke naam “No. 3” ontworpen als een zogenaamde C-tenderlocomotief, dus zonder aanhangwagen. Nog tijdens de bouw toonde speeltuin De Linnaeushof interesse. Ze wilden daar echter graag een Westerntreintje hebben. Daarop heeft Kees Neve het treintje een forse facelift gegeven: ze kreeg een tenderwagon voor de kolen, een felrode koeienvanger, wijd uitlopende schoorsteen, een opvallende bel en een gaslamp voorop. En natuurlijk een nieuwe naam: “Rollecate”, passend voor een Amerikaanse Westerntrein.

Rollecate na de facelift: als Westerntrein

Rollecate heeft al heel wat “baasjes” gehad

Vanaf de “geboorte” van Gofferttreinlocomotief Rollecate in 1967 is ze al heel wat keren van eigenaar veranderd. Oorspronkelijk was ze natuurlijk eigendom van Kees Neve, die haar zelf gebouwd had. Nog voor de locomotief helemaal was afgebouwd, kwam er al belangstelling van een nieuwe eigenaar: de Linnaeushof wilde de trein graag hebben. Op dat moment reden haar broertjes Pluto en Hercules al rondjes in de megaspeeltuin in Heemstede. Die waren echter toe aan een upgrade. En zo werd “No. 3” omgedoopt in “Rollecate” en ging ze op reis naar Noord-Holland. Na jaren van trouwe dienst werd de trein verkocht aan de Goffertboerderij in Nijmegen. Vanaf 1985 was Rollecate een Nijmeegse. Daar heeft ze onder toeziend oog van o.a. Gerrit Hofs jaren rondgereden. Van 2005 tot 2009 heeft de trein een tijd met technische problemen stilgestaan. Na een nog een paar mooie jaren werd ze uiteindelijk in 2012 verkocht aan de huidige eigenaar,  Nils Holgersson’s World in Zweden. Daar is Rollecate helemaal herzien en gemoderniseerd.

Het Gofferttreintje in Zweden: opgeknapt en weer als nieuw

Rollecate was niet de eerste

Voordat er rondom kinderboerderij De Goffert een stoomtreintje reed, was er al een andere trein in het Goffertpark. In 1969 werd het toenmalige openluchtmuseum gesloten en wilde de gemeente een nieuwe attractie in het park hebben. Toen kwam het idee van een kindertreintje. J.G. Vriezen, technisch medewerker bij de Nederlandse Spoorwegen was in het bezit van een minitreintje en zag daar wel heil in. Hij bedacht een 3 kilometer lang tracé dat bijna het hele park omringde. Door een aantal veiligheidsbezwaren werd het uiteindelijk een stuk van 2 1/2 kilometer. Maar vanaf 1971 reed de “Goffert-Expres” daadwerlijk door het Goffertpark! Helaas was het treintje geen succes. Het heeft nog jaren doorgesukkeld. Uiteindelijk werd in 1984 de stekker uit het project getrokken. In 1985 werden (bijna) alle rails verwijderd en verkocht. Wie goed kijkt kan in het Goffertpark nog wat restanten van die eerste Gofferttrein terugvinden.

Het tracé van de “Goffert-Expres”, de eerste trein in het Goffertpark.

Haal Rollecate terug naar het Goffertpark!

Je ziet, er zit nog een heel verhaal achter dat Gofferttreintje. Inmiddels staat “Rollecate” weer te koop en doen we hard ons best om de trein terug naar Nijmegen te halen. Want wij vinden: in het Goffertpark hoort een trein! Voor de aanschaf van de trein en de aanleg van het spoor hebben we geld nodig. Help ons daarom mee met een donatie. Dat geeft een goed gevoel en help een mooi stuk Nijmeegse geschiedenis terug te brengen.

Doneer nu!

Betaalwijze
Persoonlijke gegevens

Te doneren bedrag €15

 

Reageren is niet mogelijk